Den nya lagen om funktionshinderservice som träder i kraft i början av 2025 betonar i högre grad än tidigare klientens delaktighet i sin egen klientprocess. Den bakomliggande tanken är att var och en av oss har rätt att delta i samhället utifrån våra egna styrkor och intressen.
Finland ratificerade konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning 2016 och den är en del av Finlands lagstiftning. Konventionen ställer krav på samhället när det gäller tillgänglighet, delaktighet och icke-diskriminering. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning tar upp självbestämmanderätt, valfrihet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning samt betydelsen av tillräcklig service för att rättigheterna ska tillgodoses. Kraven i konventionen omfattar även klientprocessen.
Brist på kompetens eller tid kan utgöra hinder för delaktighet
I praktiken har det dock visat sig att verkligheten i vardagen inte alltid motsvarar konventionens anda. I klientarbetet inom servicen för personer med funktionsnedsättning har klientens delaktighet förverkligats i varierande grad. I vår utredning Tjänster för funktionshindrade 2022 konstaterades att till exempel bedömningar av servicebehovet ibland gjordes utan klienten. De professionella som svarade på enkäten om service för personer med funktionsnedsättning uppgav att ett hinder för att höra personer med svår intellektuell funktionsnedsättning kan vara att de anställda saknar tillräcklig kompetens. Då får klienterna service utan att de hörs. Enligt dem som svarade på enkäten kan också ett stort antal klienter och brådska utgöra hinder för hörande. Ibland förekommer situationer där klienten deltar i möten och planering av sin framtid utifrån sin egen funktionsförmåga och därför bara deltar en stund.
Hjälpmedel erbjuds som stöd för den individuella planeringen av tjänsterna
Klientdelaktigheten grundar sig på artikel 19 i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, enligt vilken personer med funktionsnedsättning har möjlighet att välja sin bosättningsort och leva i samhället med lika valmöjligheter som andra personer. Individuell serviceplanering i samarbete med klienten och den anställda är central inom servicen för personer med funktionsnedsättning.
Den individuella planeringen av tjänsterna och klientens delaktighet kräver tillräckligt med tid för växelverkan mellan klienten och den anställda i processens olika skeden. Dessutom ska yrkespersonerna ha en tydlig arbetsfördelning sinsemellan och ha tillgång till olika stödformer för delaktighet. Inom det sociala arbetet för personer med funktionsnedsättning kan man utnyttja de verktyg och metoder som finns i Handbok om funktionhinderservice, till exempel sidorna ”Förhandsmaterial före träff med klienten” och ”Verktygslåda för att reda ut barnets åsikt”.
Beaktandet av klientens individuella servicebehov och klientens egen åsikt är viktiga och genomgående faktorer i hela processen, stödet och åtgärderna. Självbestämmanderätten och möjligheten till egna val är centrala frågor. Den service som beviljas ska grunda sig på en gemensam syn på klientens funktionsförmåga i förhållande till omgivningens tillgänglighet. Ett sådant arbetssätt kan också spara resurser när servicen svarar på det faktiska behovet.
Samhället förändras och nya perspektiv på delaktighet och demokrati lyfts fram. Socialarbetet ska vara med som en aktiv aktör i denna förändring tillsammans med klienten.
Texten är en del av bloggserien Funktionsvariation i samhället
Bloggserien Funktionsvariation i samhället behandlar fenomen i samhället inom funktionshinderområdet och funktionshinderservicen. Uppfattningen om och synen på funktionshinder har förändrats med tiden. Viktigt idag är mänskliga rättigheter, delaktighet, självbestämmanderätt och tillgänglighet.
Läs mer:
Hömppi m.fl. (2023) Tjänster för funktionshindrade 2022. Resultat från kommun- och arbetstagarenkäten. Institutet för hälsa och välfärd (THL). Arbetspapper 2023/15. (på finska men sammandrag på svenska)
Den nya funktionshinderservicelagen. Handbok om funktionshinderservice, THL
Sidan Arbetsmetoder och -redskap, Handbok om funktionshinderservice, THL:
Vad förändras i klientprocessen? Handbok om funktionshinderservice, THL