Sote-ammattilaisen ja asiakkaan kohtaaminen hoitotilanteessa on aina uniikki tilanne isommassa palapelissä, jossa vuorovaikutuksen toimivuus edellyttää asiakkaan kokonaistilanteen ymmärtämistä.
Hoitoprosessissa syntyy paljon tietoa. Kuitenkin eri organisaatioissa totutut kirjaamiskäytännöt, tietojärjestelmät ja tietorakenteet eroavat suuresti. Sote-ammattilainen ja tietojärjestelmien toimivuus ratkaisevat, että palapelin palat ovat laadukkaita ja kattavia kokonaiskuvan muodostamiseksi!
Ammattilainen tarvitsee asiakkaasta kattavat, oleelliset ja helposti hyödynnettävät tiedot – mielellään yhdellä silmäyksellä. Kansallisia tietorakenteita kehittämällä tämä on tehtävissä valtakunnallisesti yhtenevästi. Näitä rakenteita hyödyntämällä ammattilainen omassa tietojärjestelmässään, ja nyt myös asiakas OmaKannassa, saavat toisiaan vastaavan näkymän.
Asiakkaan omahoidossa syntyvä tieto on myös arvokasta. Omahoidon tietoja voi tuottaa asiakas itse, tai sitä voi syntyä asiakkaan käyttämien hyvinvointisovellusten tai -laitteiden kautta. Digitalisaatio tukee asiakkaan tärkeää roolia terveytensä ylläpitäjänä ja parantaa hoidon tuloksia. Omahoidon kytkeminen hoidon kokonaisuuksiin tukee uudella ja vaikuttavalla tavalla.
Luotatko, että käytettävissäsi on kattavat tiedot asiakkaasta?
Mitä tietoa on käytettävissäsi asiakkaan kohtaamisessa, entä missä muodossa sen näet? Sote-ammattilainen tarvitsee asiakaskeskeisen ja terveysongelmalähtöisen näkymän hoidon kokonaisuuksiin. Yksityisessä palvelussa – tai vaikkapa työterveyshuollossa toteutettua hoitoa – ei julkisessa terveydenhuollossa juuri näy, omahoidon tiedoista puhumattakaan.
Moni sote-asiakas käyttää useiden palveluntuottajien tarjoamia palveluja. Esimerkiksi työnantajien työterveyshuollon palvelujen piiriin kuului Kelan tilastojen mukaan vuonna 2022 on noin 2 miljoonaa työntekijää. Yksityisen tutkimuksen ja hoidon korvauksia saaneita oli THL:n Sotkanet-rekisterin mukaan noin 1,4 miljoonaa vuonna 2022. Määrät ovat merkittäviä 5,6 miljoonan väestössä.
Tiedon pitää seurata potilasta organisaatiorajoista riippumatta. Kansallisen yhtenäistämisen aika on nyt, kun Potilastietovarantoon liittyneiden määrä kattaa lähes kaikki terveydenhuollon palveluntuottajat. Myös hyvinvointialueiden sisäistä ja keskinäistä yhteentoimivuutta edistetään enenevästi.
Kehitetään vahvaa perustaa ja rakennetta eteenpäin!
Suomessa on vankka kansallinen sote-tiedon perusta, Kanta-palvelut. On kertynyt käyttäjäkokemusta ja tietoa, joten perusparannuskohteet ovat hyvin tiedossa.
Näitä lähdemme nyt hallitusti yhdessä edistämään kattavammalla työkalupakilla. Kansainväliset tietorakenteet ja yhteentoimivuusstandardit (kuten HL7 FHIR), uudet digitaaliset, tekoälyä hyödyntävät työkalut sekä yhteistyö sote-toimijoiden, kansallisten toimijoiden ja tietojärjestelmätoimittajien välillä mahdollistavat ammattilaiselle ratkaisevasti kattavamman kokonaisnäkymän asiakkaasta.
Alueelliset ratkaisut voivat ehkä tarjota nopeampia palkintoja, mutta niillä ei saavuteta kansallisesti yhtenäistä ratkaisua. Täysimittainen Kanta-tietojen hyödyntäminen on riippuvainen ensisijaisen ammattilaisen käyttämän potilastietojärjestelmän toteutuksista. Kanta-palvelut tarjoavat vahvan kivijalan, jonka pohjalle on hyvä rakentaa toimivat tietojärjestelmät ammattilaisen työn tueksi.
Valtakunnallisten tietorakenteiden hyödyt perustuvat yhtenäisiin Kanta-palvelujen tietorakenteisiin ja yhtenäisiin toimintamalleihin. Ratkaisusta on saatava kestävä ja eri tietojärjestelmien välillä toimiva.
Emme myy sikaa säkissä, elokuussa pääsee testaamaan demoa!
Nyt pääset testaamaan, kuinka helppoa onkaan tiedon kirjaaminen jäsentyneesti! Ammattilaisena pääset kokeilemaan kirjaamista, joka voisi koostaa kokonaisnäkymän asiakkaan tietoihin. Tarjoamme käyttöönne työkalua, jolla on mahdollista kokeilla suunnitellun episodiratkaisun keskeiset toiminnot – omalla työpöydällä ja tuttuja kansallisia kirjaamisluokituksia käyttäen.
Ratkaisukuvauksen kommentoinnin ja demokokeilun jälkeen valtakunnallisten tietorakenteiden ja Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamistyö jatkuu. Palautteilla voi vaikuttaa työn mahdolliseen edistämiseen.
Lue lisää
Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvauksen kommentointi (THL)
Kansaneläkelaitoksen tilasto: Työterveyshuollon palvelujen piiriin kuuluvista asiakkaat
THL:n Sotkanet.fi-palvelu: Yksityisen tutkimuksen ja hoidon korvauksia saaneet