Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla

Sujuvilla tiedoilla sujuvat palvelut sosiaalihuollon asiakkaille

Vuoden 2023 alusta työnsä aloittaneilla hyvinvointialueilla on jo takanaan - ja vielä edessään valtavasti töitä. Yksi tärkeimpiä tavoitteita on taata palvelujen jatkuvuus, ja siihen tarvitaan yhdenmukaisia tietoja sekä sosiaali- että terveyspalveluista.

Lue lisää Sujuvilla tiedoilla sujuvat palvelut sosiaalihuollon asiakkaille

Tietojärjestelmät kirvoittivat sairaanhoitajilta kiperiä kommentteja

Saimme Tehyn ja Sairaanhoitajat ry:n kautta lähettämäämme tietojärjestelmäkyselyyn noin 3 000 vastausta huhtikuussa 2023 ja niiden avulla pyrimme muodostamaan kuvan siitä, miten tietojärjestelmät tällä hetkellä toimivat sosiaali- ja terveydenhuollossa sairaanhoitajien mielestä.

Lue lisää Tietojärjestelmät kirvoittivat sairaanhoitajilta kiperiä kommentteja

Huoltajien oikeudet ja mahdollisuudet edistää lapsensa hyvinvointia sote-palveluissa

Huoltajien tarpeet sähköiseen asiointiin lapsensa puolesta erilaisissa sote-palveluissa ovat merkittävästi lisääntyneet. Etenkin koronapandemia osoitti, miten tärkeää huoltajille on hoitaa etäasioinnilla lapsensa asiaa.

Lue lisää Huoltajien oikeudet ja mahdollisuudet edistää lapsensa hyvinvointia sote-palveluissa

Tarvitsemme yhteisen tietopohjan hyvinvointialueiden ja kansallisen sote-ohjauksen tueksi

THL on Suomen suurin hyvinvointi- ja terveystiedon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää koskevan avoimen tiedon jakelija. Yhteiskunnallisesti merkityksellinen data on laajasti käytettävissä tilastoissa ja tietokannoissa sekä muiden sovellusten käyttöön avointen teknisten rajapintojen kautta.

Lue lisää Tarvitsemme yhteisen tietopohjan hyvinvointialueiden ja kansallisen sote-ohjauksen tueksi

Ensihoidon vaikuttavuustieto auttaa ratkaisemaan päivystyspalveluiden kriisiä

Ensihoitopalvelusta kertyvä prosessi- ja potilastieto tuo parempaa tietoa päätöksenteon tueksi, ja auttaa näin arvioimaan palveluiden vaikuttavuutta sekä ratkaisemaan sosiaali- ja terveydenhuollon päivystyspalvelujen kriisiä. Hyvinvointialueiden kannattaa valmistautua KEJOn käyttöönottoon ja kerätä potilastietoa ensihoitopalveluistaan. Askel on ensimmäinen – joskaan ei ainoa – kohti päivystyspalveluiden vaikuttavaa päätöksentekoa.

Lue lisää Ensihoidon vaikuttavuustieto auttaa ratkaisemaan päivystyspalveluiden kriisiä

Yritysten ja järjestöjen data auttaa vastaamaan hyvinvoinnin uhkiin nopeasti

Tieto väestön terveydestä ja hyvinvoinnista ei kerry yksinomaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojärjestelmiin, tilastoihin ja tutkimuksiin, joita päättäjät ja asiantuntijat perinteisesti hyödyntävät.

Lue lisää Yritysten ja järjestöjen data auttaa vastaamaan hyvinvoinnin uhkiin nopeasti

Fiksut periaatteet on jo tunnistettu – sosiaalihuollon tietomalli odottaa toteutustaan

Sosiaalipalvelujen kehittäminen ja palvelujen laatu ovat erittäin riippuvaisia asiakastiedoista. Tiedon rakenteisuus tukee sen hyödynnettävyyttä, joten tietoon kohdistuu paljon eri toimijoiden odotuksia. Voiko asiakastietojärjestelmän rakentaa niin, että tieto palvelisi paremmin ammattilaista? Voiko tiedolla tukea johtajaa palvelujen järjestämisessä? Voiko asiakaskin hyötyä rakenteisesta tiedosta?

Lue lisää Fiksut periaatteet on jo tunnistettu – sosiaalihuollon tietomalli odottaa toteutustaan

Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin

Mitä me oikeastaan tiedämme sosiaalihuollosta – asiakasmääristä, palveluiden tarpeesta tai niiden käytöstä? Vastasitko, Aika vähän?  Onko meillä varaa tietää ”vain vähän”?

Sosiaalihuollossa kertyy vuosittain paljon arvokasta asiakastietoa, jonka hyödyntäminen on mahdollista käytännössä vain tiedon syntyorganisaatiossa.

Lue lisää Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin