Olen usein pohtinut, minkälainen olisi terveyden edistäjän unelmakauppa. Useimmat unelmakaupan ominaisuuksista ovat aivan tavallisia, tuttuja asioita, jotka toteutuvat jo lähes joka kaupassa:
- valikoima on riittävän monipuolinen,
- kauden hedelmiä ja kasviksia on tarjolla ympäri vuoden,
- tarjoukset on hyvin merkitty,
- tuotteet on sijoiteltu kaupassa käyntiä helpottavasti ja
- palvelu on avuliasta ja ystävällistä.
Asiaa on tutkinut myös KTM Maijastiina Jokitalo tuoreessa väitöstutkimuksessaan Mikä meitä lihottaa – Ruoan terveysmerkitysten heijastuminen elintarvikkeiden kuluttajakäyttäytymiseen. Jokitalo kehottaa kauppoja profiloitumaan terveyttä edistäviksi ja miettimään esimerkiksi tavaroiden sijoittelua tutkijoiden ja psykologien kanssa niin, että se tukee asiakkaan terveyttä edistäviä valintoja.
Kaikki tiet vievät hevi-osastolle
Unelmakaupassa värikäs ja houkutteleva hedelmä- ja vihannesosasto on kaupan vetonaula ja käyntikortti. Tiedetään, että hyvät tarjoukset ja edulliset ”euron kilo” tai ”ämpärillinen kasviksia” -kampanjat lisäävät kasvisten ja hedelmien myyntiä. Maistiaiset, reseptit ja vinkit kasvisten monipuoliseen ja uudenlaiseen käyttöön tuovat lisäbonusta asiakkaalle.
Terveyden edistämisessä puhutaan termistä tuuppaus, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ympäristöä muuttamalla ihminen ohjataan tekemään terveellisempiä valintoja huomaamattaan.
Unelmakaupassa asiakasta autetaan tekemään arkiostokset helposti ja tuupataan hellävaraisesti kohti kestäviä ja terveyttä edistäviä valintoja.
Esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla asiakasta voi auttaa valitsemaan leipävalikoimasta leivän, jossa on Sydänmerkki osoittamassa leivälle asetetut tuoteryhmäkohtaiset, ravitsemukselliset kriteerit.
Unelmakauppa huomioi lapset
Lasten mielestä kaupassa käyminen on yleensä hauskaa ja se on myös opettavaista. Meidän aikuisten mielestä kauppareissut lasten kanssa ovat kuitenkin joskus haasteellisia. Pieni lapsi huomaa kaiken omien silmiensä korkeudelta, ja usein myös haluaa houkuttelevimmat tuotteet.
Unelmakaupassa lapsen silmien tasolle ei aseteta karkkeja ja tuotteita, joita lapsen ei ole hyvä syödä joka päivä.
Lapsille tarkoitetut elintarvikkeet, esimerkiksi välipalatuotteet ja murot, on usein kuvitettu hauskoilla hahmoilla, jotka ovat tuttuja lastenohjelmista. Usein niissä on enemmän sokeria tai rasvaa kuin vastaavissa aikuisille suunnatuissa tuotteissa.
Unelmakaupassa lapsille suunnatut ja lapsia houkuttelevat elintarvikkeet ovat terveellisiä. Tämä on haaste kaupan lisäksi myös elintarviketeollisuudelle.
Terveyden edistäjän kauppa ei ole tiukkapipoinen
Yksittäiset tuotteet eivät tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Sama pätee myös kaupan valikoimaan. Tarjolla tulee olla jokaiselle jotakin, myös makeita ja suolaisia naposteltavia. Mutta kuten Jokitalo tutkimuksessaan toteaa, kauppa voi ohjata asiakkaan ostoskäyttäytymistä monin tavoin, kuten tuotevalikoimalla, tuotteiden sijoittelulla, hinnoittelulla, tarjouksilla ja mainonnalla.
Terveys sisäänheittotuotteena?
Kaupankäyntiä säätelee kysynnän ja tarjonnan laki; valikoimassa on tuotteita, jotka menevät kaupaksi. Onko liian optimistista ajatella, että terveysbrändillä kaupat voivat paitsi ohjata ostotottumuksia, myös houkutella uusia asiakkaita?
Erilaiset ruokatrendit, kuten karppaus, ovat osoittaneet, että kauppa ja elintarvikeyritykset vastaavat yleensä melko nopeasti asiakkaan odotuksiin. Toivottavasti kaupat vastaavat myös terveyden edistäjän toiveisiin.