Utvecklingen av socialservicen och servicens kvalitet är mycket beroende av klientuppgifter. Strukturerad information stöder informationens användbarhet, vilket innebär att många olika aktörer har förväntningar på informationen. Kan klientdatasystemet byggas upp så att informationen bättre betjänar den yrkesutbildade personalen? Kan informationen stödja direktören i ordnandet av tjänsterna? Kan också klienten ha nytta av den strukturerade informationen?
Ja! Föreskriften om klienthandlingar inom socialvården och lagen om kunduppgifter styr oss att skapa en enhetlig dokumentation av socialservice under de närmaste åren. THL har fastställt hur uppgifterna ska dokumenteras för att det ska skapas enhetlig och högklassig information.
Genomförandet fem före färdigt – till nästa behandlas användbarheten
THL är alldeles på slutrakan när det gäller att slutföra de nationella handlingsstrukturerna inom socialvården. Klienthandlingarna görs tillgängliga för de yrkesutbildade med hjälp av klientdatasystemet.
Datasystemleverantören ansvarar för datasystemets användbarhet. Användbarheten påverkas i första hand av hur användargränssnittet och dokumentens ”blanketter” har byggts upp. Socialvårdens klientdatamodell beskriver de klienthandlingar som tillverkaren skapar för att mata in information. En handling som förordnats av THL är en struktur genom vilken informationen sparas i arkivet.
Nu är det viktigt att bygga upp sådana handlingsstrukturer i datasystemen som möjliggör och stöder den yrkesutbildade personalens dagliga arbete. För att systemen ska vara användbara är det bra om de yrkesutbildade själva också deltar i planeringen och pilotprojektet kring systemutvecklingen.
När man fått praktiska erfarenheter vidareutvecklar THL handlingsstrukturerna på ett kontrollerat och planmässigt sätt så att de bättre än tidigare betjänar yrkesutbildade personer inom socialvården, aktörer som behöver olika typer av information och naturligtvis även klienterna.
Smarta val gjordes redan för flera år sedan med stöd av fältet
Fördelarna med en enhetlig klientdatamodell är uppenbara och allmänt erkända. En nationellt enhetlig datamodell förtydligar och förenklar arbetet. Därmed behöver inte varje organisation och systemleverantör själv sörja för till exempel hur en lagreform inverkar på dokumentationen. Klientdatamodellen innehåller dessutom många anvisningar om hur klientdatasystemen ska genomföras.
Arbetet med att skapa modeller för handlingarna stöder sig på lagstiftning och samarbete med experter inom socialvården. Utvecklingen hämtar genomslagskraft från klientarbetets behov. THL diskuterar också med leverantörerna av klientdatasystemen, eftersom det ofta också behövs kompromisser. Stora ändringar av riktningen undviks eftersom genomförandet måste ske snabbt.
Sosmeta påskyndar utvecklingen. Ibruktagandet av tjänsten Sosmeta 2018 var ett enormt språng framåt för den öppna utvecklingen och gjorde över 200 klienthandlingar enhetliga. I tjänsten delas handlingsstrukturernas tekniska strukturer, det vill säga scheman, till datasystemleverantörerna som stöd för genomförandet av systemen.
Enhetlig information har ända från början varit en bärande princip för utvecklingen av klientdatamodellen inom socialvården. Särdragen i informationshanteringen inom socialvården är en utmaning för struktureringen av informationen. Inom socialvården behövs också fri text eftersom man inte till alla delar kan redogöra för ett människoliv i siffror och menyer. Allt kan inte struktureras och det lönar sig inte heller i fortsättningen att göra det.
Bra lösningar hämtas från fältet
Värdet på den respons vi fått om handlingsstrukturerna under årens lopp kan inte betonas för mycket. Varje kommentar har behandlats och beaktats vid THL. Responsen innehåller ofta motstridiga uppgifter, så alla kommentarer leder inte till önskade förändringar. Även positiv respons som stärker förslagen är mycket viktig.
Principerna om öppenhet och enhetlighet kommer att styra utvecklingen även i fortsättningen. THL lovar att det fruktbara samarbetet kommer att fortsätta till nytta för klienterna – med stöd av experter inom socialvården och systemexperter.