THL järjesti 10.4. Mainosta maltilla -seminaarin, jossa tarkasteltiin rahapelien markkinointia eri näkökulmista. Seminaarin puheenvuoroissa nousi useamman kerran esille jako punaisiin ja vihreisiin rahapeleihin. Jako ei taida olla kaikille tuttu.

Kansan suosikkirahapelejä ovat lottopelit, rahapeliautomaatit ja arvat. Ovatko nämä punaisia vai vihreitä rahapelejä? Vastaus ei löydy kovin helposti googlettamallakaan.

Mihin rahapelien värikoodijako pohjaa?

Värikoodijako on suomalaiseen sääntelyyn liittyvä rahapelien erottelutapa. Pelin ominaisuudet vaikuttavat siihen onko jokin rahapeli punainen vai vihreä. Huomioon otettavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi nopeus, panosvalikoima, palkitsevuus ja peliin liitetyt lisähoukutukset.

Punaisia rahapelejä ovat esimerkiksi urheiluvedonlyöntipelit, rahapeliautomaatit ja nettiarvat. Vihreitä pelejä puolestaan lottopelit, Keno ja pahviset raaputusarvat.

Karkeasti todeten, mitä enemmän pelissä on ”hevosvoimia”, sitä varmemmin peli kuuluu punaisiin peleihin.

Kun rahapeli on luokiteltu punaiseksi, peliin liittyy erityinen riski pelihaitoista. Arviointi tehdään viranomaisprosessissa pelisääntöjen antamisen yhteydessä. Punaisen pelin markkinointi on kiellettyä muualla kuin erityisissä pelisaleissa, pelikasinoissa ja raviradoilla, joihin pelit tai niiden myyntipiste on sijoitettu. Punaisista peleistä saa kuitenkin antaa kuluttajalle pelituoteinformaatiota, jolla tarkoitetaan tietoja esimerkiksi pelikohteista, pelipaikoista ja voittojen todennäköisyyksistä.

Punaisten pelien pelaajilla suurempi riski jäädä koukkuun

Punaiset rahapelit ovat tuotteita, joista aiheutuu verrattain helposti pelaajille murheita, kun taas vihreiksi luokitellut pelit ovat pelaajille harmittomampia. Koukkuun jäämisen korkea riski punaisissa rahapeleissä perustuu niiden nopeatempoisuuteen, palkitsevuuteen (korkea palautusprosentti) sekä ”melkein voitin” -tilanteisiin pelissä. Nämä pelin ominaisuudet ovat yhteydessä riskialttiimpaan pelaamistapaan, jolloin pelataan esimerkiksi toistuvasti liian suurilla panoksilla suhteessa omiin varoihin.

Netissä pelattavat arvat ovat punaisia, kioskien raaputettavat arvat vihreitä

Rahapelien jako punaisiin ja vihreisiin ei aina ole helposti ymmärrettävissä: esimerkiksi arpoja on sekä punaisia että vihreitä. Kauppojen, kioskien tai huoltoasemien kassoilta ostetut pahviset raaputusarvat ovat vihreä pelimuoto. Arvat ostetaan tyypillisesti kertaluontoisesti ja raaputetaan kahvikupin äärellä tai arpa ostetaan lahjaksi.

Nettiarvat ovat puolestaan punaisia, sillä niissä on audiovisuaalisesti erittäin houkuttelevia elementtejä ja ne ovat netissä esillä tavalla, joka kannustaa pelaajaa useisiin peräkkäisiin lisäostoihin. Myös tarjolla oleva arpavalikoima netissä on laaja.

Mihin tietoihin perustuen kuluttaja rahapelien ostopäätöksensä tekee?

Kun myydään rahapelejä, myydään aina mielikuvia, unelmia ja lupauksia paremmasta elämästä. Pelaamista jatketaan, koska toive voitosta ja paremmasta elämästä halutaan pitää elossa.  Pelituote itsessään on luokiteltu, mutta kukaan ei voi luokitella pelejä ostavan unelmaa punaiseksi tai vihreäksi.

Pitäisikö kuluttajille tarjota rahapeleistä muutakin tuoteinformaatiota kuin faktoja voittojen todennäköisyyksistä?

Suomessa noin kolmelle prosentille väestöstä eli noin 125 000 henkilölle aiheutuu merkittävää haittaa rahapelaamisesta. Näissä pelaajaryhmissä pelaaminen keskittyy pääsääntöisesti punaisen pelikategorian peleihin.

Rahapelihaittojen torjumiseksi perusteltua voisi olla lisätä peleihin esimerkiksi konkreettinen pelituotemerkintä, joka kertoo, liittyykö peliin erityinen pelihaittavaara. Tämä voisi ohjata ainakin osan rahapelaajista vähemmän haitallisten pelien äärelle.

Millaista tuotetietoa sinä haluaisit rahapeleistä saada?

Lisätietoa:

HE 96/2008 vp, s. 8–9

Arpajaislaki 14 b §

Mainosta maltilla – näkökulmia rahapelien markkinoinnin säätelyyn -seminaarin tallenteet ja esitykset (seminaari järjestettiin 10.4.2019)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *