Kanta-palveluissa palvelutapahtuma on asiakkaan ja palvelunantajan välistä yksittäistä palvelua ja siihen liittyviä potilastietoja jäsentävä tietorakenne. Nykyisin palvelutapahtumat tai niiden käyttö tietojärjestelmissä ei ole yhdenmukaista, mistä johtuen korjaustoimia tarvitaan. Myös OmaKannassa asiakkaalle näkyvät tiedot voivat olla epäloogisessa järjestyksessä ja hankalasti löydettävissä. Palvelutapahtuman korjaaminen tuo lisäarvoa myös hoidon kokonaisuuksien jäsentämisessä, tästä hyötyvät sekä ammattilainen, että asiakas. Ammattilaiselle muutoksesta ei aiheudu lisätyötä ja jatkossa asiakas pystyy osallistumaan omaan hoitoonsa helpommin.

Palvelujärjestelmän näkökulmasta hoidon laadun ja tulosten vertailtavuuden edellytykset saisivat vakaamman pohjan. Lisäksi erillistiedonkeruu vähenisivät ajan myötä ja kansainvälinen terveydenhuollon tiedonhallinnan kehitys voidaan huomioida.

Kanta-palvelujen Potilastietovarannon palvelutapahtuman uudistus on edennyt, ja se on nyt askeleen lähempänä toteutusta.

Parempaa tietojen hyödyntämistä ammattilaisille… ja asiakkaalle

Tällä hetkellä ammattilainen ei näe potilastietojärjestelmästä yhdellä silmäyksellä asiakkaan kokonaistilannetta, eikä hyvinvointialueen oma järjestelmä yksin riitä näyttämään tarvittavia tietoja. Asiakas on voinut olla hoidossa alueen ulkopuolella, esimerkiksi työterveyshuollossa tai yliopistosairaalassa, jolloin tietoja ei ole oman hyvinvointialueen rekisterissä.

Uudistuksen myötä asiakkaan hoidosta muodostuu yhtenäinen kokonaisnäkymä organisaatiosta riippumatta. Olennaisia tietoja voidaan käyttää laajemmin ja tehokkaammin, mikä mahdollistaa kattavamman ja yhtenäisemmän tiedon hyödyntämisen hyvinvointialueilla ja valtakunnallisesti. Tietojen liikkuminen ja hyödyntäminen terveydenhuollon eri toimijoiden välillä on keskeistä. Laajempi ja oikea-aikainen tiedon käyttö parantaa hoitoprosessien suunnittelua ja tukee hoidon jatkuvuutta.

Uudessa mallissa hoitoon liittyvät tiedot esitetään automaattisesti tuotettavien koosteiden pohjalta. Parannetaan Kanta-palveluihin tallentuvien tietojen hyödyntämistä asiakkaan hoidossa ja vahvistetaan Kanta-palvelujen jo nyt tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä. Kansallisen tietopohjan hyödyntäminen mahdollistaa ennen kaikkea asiakaskeskeisen tarkastelun hoidossa.

Uudistuksen ansiosta OmaKannan, kuten muidenkin asiointipalvelujen näkymää voidaan kehittää entistä ymmärrettävämmäksi. Kun asiakas ymmärtää omaa hoitoaan itsekin, se helpottaa ammattilaisen työtä.

Resurssipanostuksien ei tarvitse olla suuria

Uudistus on välttämätön ja pienemmälläkin teknisellä kehityksellä voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä, kun diagnoosi- ja käyntisyykirjaukset, lääkitystiedot, mittaukset, tutkimukset ja toimenpiteet saadaan niputettua asiakkaan hoitoon liittyvien teemojen alle. Palvelutapahtuman muuttaminen hoitotapahtumaksi ja hoitotapahtumia yhteen niputtava hoidon kokonaisuuden rakenne parantaa tiedonhallintaa ilman suuria resurssipanostuksia. Osa ammattilaisista on käyttänyt palvelutapahtumien hallinnointiin arjessaan merkittävästi aikaa, joka uudistuksen myötä säästyy. Jatkossa tapahtumien käsittelyn tulee tapahtua potilastietojärjestelmissä automaattisesti. Lisäksi asiakkaan aiempiin tietoihin tutustuminen on helpompaa valmiista koosteista, mikä sujuvoittaa asiakaskohtaamista.

Laadukas kirjaaminen on kaiken perusta

Kirjaamisen laadussa, esimerkiksi diagnoosikirjauksissa, on vielä eri hyvinvointialueilla puutteita, mikä haittaa tiedon hyödyntämistä asiakkaan hoidossa.

Hyötyjen saavuttamiseksi tiedon laadun on parannuttava: erityisesti diagnoosikirjausten kattavuus, yhtenäiset tulkinnat ja toimintamallit ovat tärkeä osa tiedon laatua. Näissä on alueiden välillä vielä suuria eroja. Laadukas kirjaaminen auttaa lyhyellä aikavälillä tietojohtamisessa ja varmistaa myös sen, että hyvinvointialueen rahoitus vastaa mahdollisimman hyvin väestön palvelutarvetta. Pidemmällä aikavälillä myös uudet tekoälyavusteiset teknologiat tulevat auttamaan ammattihenkilöä tietojen tuottamisessa.

Tulevaisuuden kehityksen ennakointi

Perustettavan eurooppalaisen terveystietoalueen tavoitteena on parantaa terveystietojen saatavuutta sekä ensisijaiseen että toissijaiseen käyttöön (EHDS-asetus). Suomessa Kanta-palvelut täyttävät jo osan EHDS-vaatimuksista. Esimerkiksi asiakkaan ja ammattilaisen pääsyn terveystietoihin sekä terveystietojen välityksen sosiaaliturva- ja korvausalan toimijoille on jo mahdollista. Kansallisesti kehittämistä vaatii vielä mm. omien tietojen tallentaminen osaksi potilaskertomusta. Asiakas voi kuitenkin jo nyt tallentaa OmaKantaan omia mittaustuloksiaan. Palvelutapahtumauudistuksessa varmistetaan, että tietorakenteiden kehittäminen on kansainvälisten standardien mukaista ja tukee eurooppalaista yhtenäistämistä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *