”Move-testit ahdistaa”, aloittaa keskustelun nimimerkki ”Ahdistunut tyttö” Nuortennetissä, joka on Mannerheimin Lastensuojeluliiton ylläpitämä keskustelupalsta.

”Kuten varmaan jo suurin osa tietää 5- ja 8lk pidetään liikunnalliset MOVE testit jossa mitataan omaa kuntoa. Oon nyt menossa 8lk joten ne tulee mulla nyt uudelleen vastaan. Ahdistaa ihan hirveästi”, nimimerkki kirjoittaa.

”Mietin kyl et pitäiskö täs nyt alkaa viel ennen testejä jumppaamaan tai jtn. Onhan täs viel kesälomaaki vähän jäljellä. Ja en haluis ”nolata” itteeni enää”, hän jatkaa.

”Move-testit tehdään valtion ja eri järjestöjen tutkimuksia varten, jotta saadaan tietoa nuorten kunnosta. Ota se asia sellaisena, mitään muuta näistä testeistä ei sinulle tarvitse käteen jäädä”, lohduttaa nimimerkki Imhinen.

Tulokset tärkeä käydä läpi kouluissa yhdessä oppilaiden ja vanhempien kanssa

Mittauksista pitäisi olla hyötyä oppilaille, paljonkin. Valtakunnallinen Move!-seurantajärjestelmä kehitettiin tuottamaan tietoa lasten ja nuorten fyysisestä toimintakyvystä sekä kannustamaan sen kehittämiseen. Yksittäiselle oppilaalle ja hänen vanhemmilleen Move! tarjoaa arvokasta tietoa oppilaan fyysisestä toimintakyvystä, antaa palautetta sekä vinkkejä sen kehittämiseen.

Peruskouluille suunnatun tiedonkeruun (TEAviisari 2023) mukaan peruskoulut olivat informoineet etukäteen melko hyvin koteja Move!-mittausten tarkoituksesta, tavoitteista sekä tulosten hyödyntämisestä. Sen sijaan tuloksia oli käsitelty melko harvoin oppilaiden ja huoltajien kanssa. Oppilaiden kanssa tuloksia oli käsitelty ja keskusteltu vain vajaassa puolessa (45 %) kouluista ja huoltajien kanssa vain vielä harvemmissa kouluissa (17 %).

Nuorten chat-kommenttien perusteella tarvetta yhteiselle keskustelulle selkeästi on. Oppilaiden ja vanhempien on saatava riittävästi tietoa mittausprosessin eri vaiheista: mittauksiin valmistautumisesta, mittausten toteuttamisesta sekä palautteenannosta ja jatkohyödyntämisestä. Tässä mittauksiin osallistuvalla opettajalla on tärkeä rooli.

Esimerkiksi Hämeenlinnassa oppilas otetaan aktiivisesti tulosten käsittelyyn mukaan. Oppilaat saavat muun muassa suunnitella itselleen oman harjoitusohjelman opettajan avustuksella. Harjoitusohjelmaa on mahdollista tehdä liikuntatunneilla. Näin tulokset toimivat pedagogisena työkaluna ja oppilas saa kokemuksen, että tuloksilla on merkitystä, kun niitä hyödynnetään yhdessä.

Konnevedellä 5. ja 8. luokan vanhempainilloissa Move-tuloksia käsitellään yhdessä huoltajien kanssa yleisellä tasolla. Lisäksi koteihin voidaan olla suoraan yhteydessä, jos tulokset antavat aihetta huoleen. Oppilaalle voidaan tarjota tarpeen mukaan muun muassa liikunnallisia kerhoja, kuntosaliohjausta tai fysioterapiaa.

Move!-tulokset antavat tärkeää tietoa laajoihin terveystarkastuksiin

Yhtenä ajatuksena Move!-mittausten kehittämisessä oli tulosten hyödyntäminen kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa. Kouluissa tehtyjen mittausten tulokset siirretään huoltajien suostumuksella kouluterveydenhuollon käyttöön. TEAviisarin tuloksista selviää, että Move!-mittaustulokset eivät ole vielä kattavasti käytettävissä 5. ja 8. luokan laajoissa terveystarkastuksissa. Kouluissa tuleekin vielä kehittää ja yhdenmukaistaa käytäntöjä tulosten välittämisessä kouluterveydenhuoltoon. Koulujen ja kouluterveydenhuollon hyvällä yhteistyöllä saadaan myös fyysistä toimintakykyä edistäviä tukitoimia kohdennettua erityisesti niitä tarvitseville.

Prosessin sujuminen edellyttää kouluterveydenhuollon ja koulujen välistä yhteistä suunnittelua ja aikatauluttamista. Vain kolmannes (33 % vuonna 2024) hyvinvointialueista oli sopinut alueensa kaikkien tai lähes kaikkien kuntien kanssa Move-yhteistyöstä ja toimintatavoista. Puolet peruskouluista (56 % vuonna 2023) kertoi liikuntaa opettavan opettajan ja terveydenhoitajan sopineen etukäteen koulun Move!-prosessin toteutuksesta ja aikataulusta.

Kouluterveydenhuollon terveydenedistämistyössä on tärkeää tunnistaa oppilaan ja perheen voimavarat ja vahvuudet. Erityisen hedelmällistä on verrata oppilaan 8. ja 5. luokan Move-tuloksia ja yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa miettiä havaittujen muutosten syitä. Tulokset tuovat konkretiaa liikkumistottumuksista keskusteluun ja tarvittaessa voidaan yhdessä miettiä sopivia keinoja niiden kohentamiseen.

Rautaista ammattitaitoa tarvitaan sekä mittausten järjestäjältä että tuloksia käsitteleviltä siinä, että oppilaat prosessin aikana voimavaraistuvat ja tunnistavat omat mahdollisuutensa vaikuttaa fyysiseen toimintakykyynsä – eivätkä ahdistu.

Lue lisää:

Move! (OPH)

Move!-malli & lasten ja nuorten liikkumisen edistäminen Konnevedellä. (liikuntaneuvosto.fi)

Nuortennetti

Pelkonen P, Wiss K, Hietanen-Peltola M, Ståhl T. (2024) Move!-tuloksia hyödynnetään vaihtelevasti oppilaiden toimintakyvyn edistämisessä kunnissa ja hyvinvointialueilla. Tutkimuksesta tiiviisti 54/2024. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki

Teaviisari. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen peruskouluissa 2023

Teaviisari. Terveydenedistämisaktiivisuus TEA hyvinvointialueilla 2024.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *