Tekoälyllä tuotetun lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavan materiaalin määrä räjähdysmäisessä kasvussa

Seuraamme erittäin huolestuneina tekoälyllä tuotetun lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavan materiaalin räjähdysmäistä kasvua. Tekoälyn tuottaman materiaalin osuus kaikesta lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavasta materiaalista tulee jatkossa olemaan merkittävä – ellei jopa suurin. 

Lapsiin kohdistuva seksuaaliväkivalta on kasvava ongelma myös Suomessa

Lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa ovat kaikki teot, jotka loukkaavat lapsen seksuaalista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta. Sitä voi tapahtua kaikissa ympäristöissä, joissa lapsi viettää aikaansa. Sekä Suomessa että maailmalla lapsiin kohdistuva seksuaaliväkivalta erityisesti digitaalisissa ympäristöissä on vakava, kasvava ongelma.

Lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistava materiaali kohdistuu kaikenikäisiin ja kaikkia sukupuolia oleviin lapsiin. Materiaalin määrää netissä on vaikeaa arvioida, mutta se näyttää kasvavan jatkuvasti. Tällä hetkellä tekoälyä käytetään jo laajasti seksuaaliväkivallan välineenä.

Tämä selviää esimerkiksi Pelastakaa Lasten Nettivihje.fi-palvelusta, joka on vastaanottanut jo yli 20 vuoden ajan vihjeitä lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavasta materiaalista ja siihen liittyvästä toiminnasta.

Mitä tekoäly tarkoittaa ja miten se uhkaa lapsia?

Tekoälyllä tarkoitetaan yleensä joko tietokonetta tai tietokoneohjelmaa, joka kykenee käyttämään yleisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten luomista, päättelyä ja oppimista. Esimerkkejä tekoälystä ovat kielen kääntäminen, puheentunnistus ja kuvien luominen.

Yhtenä tämän hetken kehittyneimmistä tekoälyversioista pidetään generatiivista tekoälyä, joka oppimansa perusteella pystyy tuottamaan uutta sisältöä, kun sille syötetään laajoja aineistoja, esimerkiksi lasten kuvia. Tekoälyn avulla tehdään yhä enemmän lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa kuvaavaa materiaalia.

Erityisen haastavaa tekoälyllä tuotetun materiaalin suhteen on se, ettei nykyinen lainsäädäntö ja alan oma valvonta ole kehittynyt samaa tahtia teknisten ratkaisujen kanssa.

Huolena tekoälyn eksponentiaalinen kehitys

Tekoälysovellusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana. Esimerkiksi malleja, joita voidaan käyttää luomaan lapseen kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa kuvaavaa materiaalia, oli viime vuoden alussa muutamia, mutta nyt niitä tiedetään olevan satoja. Tekoälyllä voidaan esimerkiksi tuottaa uusia kuvia, joissa esiintyy entuudestaan tunnettu seksuaaliväkivallan uhri. Mallia käytetään myös luomaan alastonkuvia julkisuuden henkilöistä.

Tekoälyn avulla henkilön kasvot voidaan liittää toisen ihmisen kehoon tai keho voidaan luoda tekoälyn avulla. Valitettavasti myös lapset ovat käyttäneet tekoälyä esimerkiksi siten, että koulukaveri riisutaan, ja syntynyttä alastonkuvaa käytetään kiusaamiseen, ahdisteluun tai kiristämiseen.

Lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa kuvaavaa materiaalia luodessaan rikolliset voivat hyödyntää lasten arkipäiväisiä kuvia, kuten vanhempien sosiaalisessa mediassa jakamia lomakuvia.

Miten ehkäistä tekoälyn haittoja?

Tekoälyn luomien haasteiden edessä on pystyttävä turvaamaan lapsen oikeus elämään ilman seksuaaliväkivaltaa. Yksi keskeinen keino on toimiva lainsäädäntö. Euroopan unionin päättäjät pääsivät viime joulukuussa väliaikaiseen sopimukseen ehdotuksesta tekoälyä koskevista yhdenmukaistetuista säännöistä, niin sanotusta tekoälylaista (artificial intelligence act). Lainsäädäntö on parhaillaan kesken.

Lisäksi kattavat digiturvataidot ovat erityisen tärkeitä ennaltaehkäisyn keinoja yksilön kannalta. Digiturvataidot tarkoittavat kykyä tunnistaa ja ennakoida uhkaavia tilanteita ja asiatonta käytöstä, jotka verkossa ovat omiaan vaarantamaan henkilön hyvinvointia tai turvallisuutta. Niitä tarvitaan, jotta yksilö pystyy välttämään mediaympäristöjen ikäviä ilmiöitä.

Digiturvataitoja voi alkaa harjoitella yhdessä lapsen kanssa esimerkiksi Barnahus-hankkeen tuoreen digiturvataito-oppaan tukemana. Digiturvataitoja lapsille -opas on valmis oppimateriaali varhaiskasvatukseen ja alakouluun. Materiaalia voi hyödyntää kuka tahansa ammattilainen työssään lasten kanssa.

Kaikilla on oikeus koskemattomuuteen ja loukkaamattomuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä, sillä elämä ilman väkivaltaa on jokaisen lapsen oikeus. 

Lue lisää:

Väkivallaton lapsuus – toimenpidesuunnitelma : väliarviointi 2020 – alkuvuosi 2023 (STM)

Digiturvataitoja lapsille -opas (Julkari)

Barnahus-hanke

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *