Sarianna Vaara

tutkimuskoordinaattori Lapset, nuoret ja perheet, THL

Kirjoittajan blogeja

Opiskeluhuoltopalveluilla on nyt tuhannen taalan paikka

Lähiopetukseen palataan perusopetuksessa runsaaksi kahdeksi viikoksi ennen kesälomaa. Suurelle osalle oppilaita, perheitä, opettajia ja muuta koulun henkilöstöä paluu kouluun on mieluinen, vaikka toimintaa ohjaa nyt ”uusi normaali”. Oppilaille kaverit ­– ja varmaan opettajatkin ­– ovat parhaimmillaan ”livenä”.  Tuttu kouluympäristö, päivittäinen kouluateria ja lähiopetus ovat nekin varmasti odotettuja poikkeuksellisen kevään jälkeen. Opettajat opettelevat toimimaan ehkä jopa etäopetustakin […]

Lue lisää Opiskeluhuoltopalveluilla on nyt tuhannen taalan paikka

Lukutaito ja lukuinto ovat parasta perintöä lapselle

Lukuaika6 min

Lukutaito ja lukuinto ovat kestävää perintöä lapselle. Ne eivät kulu tuhlaamalla, päinvastoin ne kasvattavat pääomaa sitä enemmän mitä enemmän niitä kulutetaan. Vanhempien ja perheen aktiivinen lukemiskulttuuri – kuten muutkin kodin tavat ja perinteet – siirtyy lapselle antaen osaltaan erinomaisen perustan elinikäiselle hyvinvoinnille. Perusta lukutaidolle luodaan varhain Vanhempien kiinnostus kirjoihin ja lukemiseen vaikuttaa lapsen myönteisten asenteiden […]

Lue lisää Lukutaito ja lukuinto ovat parasta perintöä lapselle

Vanhempien tuen tarve ei pääty taaperovaiheeseen

Lukuaika4 min

Neuvolan ja kouluterveydenhuollon laajoissa terveystarkastuksissa keskustellaan vanhempien kanssa perheen arjen kuulumisista ja mahdollisista tuen tarpeista. Terveydenhoitajien ja lääkäreiden kokemuksen mukaan laajat terveystarkastukset mahdollistavat paneutumisen perheen tilanteeseen, mikä edistää tuen tarpeiden tunnistamista ajoissa ja tuen tarjoamista. Tuen tarve liittyy perheissä vanhempien jaksamiseen, parisuhteen toimivuuteen ja perheen vuorovaikutukseen. Lisäksi eri ikäryhmien palveluissa voidaan havaita myös lapsen ikävaiheen […]

Lue lisää Vanhempien tuen tarve ei pääty taaperovaiheeseen

Alettaisko yhteisöllistä opiskeluhuoltoa?

Lukuaika5 min

Koulujen ja oppilaitosten yhteisöllinen työ vahvistaa ja tukee lapsia ja nuoria jo selvästi ennen kuin kukaan on huomannut heillä erityisiä tuen tarpeita tai nimennyt johonkin riskiryhmään kuuluvaksi. Tätä mahdollisuutta olisikin hyödynnettävä entistä suunnitelmallisemmin ja tavoitteellisemmin. Koulut ja oppilaitokset ovat lasten ja nuorten keskeisiä kehitysympäristöjä. Niiden yhteisöt ja ympäristöt vaikuttavat suoraan lasten ja nuorten hyvinvointiin ja […]

Lue lisää Alettaisko yhteisöllistä opiskeluhuoltoa?