Markku Pekurinen

avdelningsdirektör System, THL

Kirjoittajan blogeja

Sote-uudistus on maakunnissa jo käynnissä!

4 min

Sote-lainsäädännön valmistelu on vielä kesken, silti muutos on jo käynnissä. Tämän totesimme, kun THL arvioi perustettavien maakuntien kykyä suoriutua sote-palvelujen järjestämistehtävästä. Ennakkoarviointi oli osa maakuntatalouden kestävyyden simulointia. Maakuntien lähtötilanne hyvin erilainen Perusterveydenhuollossa palvelujen saatavuus oli hyvällä tasolla vain neljässä maakunnassa. Erikoissairaanhoitoon pääsyssä noin puolet maakunnista pysyi määräajoissa. Vanhusten palvelut olivat joissakin maakunnissa laitospainotteisia, toisissa oli […]

Sote kurittaa ankarasti Uuttamaata – ja kaikkia muitakin maakuntia

4 min

Hiljattain uutisoitiin, että tuleva Uudenmaan maakunta joutuisi säästämään miljardi euroa sote-menoissaan ensi vuosikymmenellä.  Jos 4,6 miljardista eurosta pitäisi tinkiä reipas viidennes, tietäisi se rankkoja aikoja maakunnan asukkaille. Tällainen leikkaus ei onnistunut edes 1990-luvun lamavuosina, eikä se onnistu nytkään. Jokainen maakunta saa ensi vuosikymmenellä aavistuksen verran nykyistä enemmän rahaa soten järjestämiseen. Myös Uusimaa. Pulma on se, […]

450 työpäivää soteen?

6 min

Ensilumi ehtii sataa ja sulaa vielä monta kertaa ennen kuin soten uusi aika koittaa. 450 työpäivän päästä runsas parisataa tuhatta työntekijää vaihtaa työnantajaa ja kunnat huokaisevat helpotuksesta vapautuessaan toisesta puolikkaasta budjetistaan. Asukkaat ihmettelevät, tällaisenko soten päättäjät meille soivat. Sote on sopua vaille valmis. Soten selkäranka, järjestämislaki odottaa viimeisiä viilauksia eduskunnassa, samoin koko maakuntalakipaketti. Ne yhdessä […]

Tieto soten ykköstykiksi

Sosiaali- ja terveyspalveluiden paljon puhuttu sote-uudistus ei ole lainsäädännön ja hallinnon muutoshanke, vaan se duuni, joka alkaa eduskunnan hyväksyttyä pykälät. Kun uudet rakenteet on luotu, alkaa vuosia kestävä palvelujärjestelmän kehittäminen. Tilannetta voi verrata siihen, kun naapuruston pihalätkästä siirrytään joukkuevalmennukseen. Periaatteessa peli pysyy samana, mutta oikeastaan kaikki muuttuu. Säännöt, tulostaulut ja sarjataulukot ovat takapihalla pelatessa omien […]

Rahat ja valta sote-keskuksille?

3 min

Sote-menojen hallinnan kannalta yksinkertaisin ja selväpiirteisin ratkaisu on antaa vastuu kaikkien sote-palvelujen järjestämisestä ja kustannuksista yhdelle ja samalle toimijalle. Tämä poistaa osaoptimoinnin. Palvelujen järjestäjä ei pysty siirtämään hoito- ja kustannusvastuutaan millekään toiselle toimijalle. Juuri näin menetellään sote-uudistuksessa, jossa järjestämis- ja kustannusvastuu siirretään maakunnille. Satunnaisvaihtelun hallinta tavoitteena Soten ja varsinkin erikoissairaanhoidon menot vaihtelevat yksilötasolla melko satunnaisesti […]

Sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus irtautuu vähitellen todellisista kustannuksista

3 min

Valtio ottaa vastuulleen sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen ja ryhtyy samalla tiukasti suitsimaan sosiaali- ja terveyspalveluiden menoja 1.1.2019 alkaen. Tulevien maakuntien asukkaille valtion rahanjaon reiluus ja rahan riittävyys kohtuullisiin palveluihin ovat tärkeitä. Valtiovallalle ykkösasia on menojen kasvuvauhdin leikkaaminen runsaasta kahdesta prosentista vajaaseen yhteen prosenttiin vuodessa. Rahanjaon periaatteet kohtelevat maakuntia pääosin reilusti. Viiden vuoden siirtymäajan jälkeen menoperusteisesta […]

Sote-uudistuksesta tuli kumouksellinen

4 min

Hallitus sai huhtikuun alussa aikaan merkittävän neuvottelutuloksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä aluehallinnon tulevaisuudesta Suomessa. Päätös vauhdittaa ja radikalisoi alkujaankin ainutlaatuisen laajaa sote-reformia. Hallituksen neuvottelutulos on selvä irtiotto aiemmasta asiantuntijavalmistelusta, vaikka se noudattaa aiempia päälinjauksia. Tämä on poliittisen päätöksentekijän oikeus. Silti on toivottavaa, että kiireessä ei oteta kerralla liian pitkää loikkaa. Etenkin hallituksen päätös palvelutuotannon laajamittaisesta […]

Soten rahoitus on alueiden lukumäärää kiperämpi kysymys

4 min

Sosiaali- ja terveyspalveluita uudistettaessa olisi luontevaa antaa vastuu palveluiden järjestämisestä 12 maakunnalle, joissa kussakin olisi ympärivuorokautinen laajan päivystyksen sairaala. Tosin tusinassakin maakuntia on ihanne-soten kannalta jokunen liikaa, mutta sillä uudistus saataisiin turvallisesti liikkeelle. Tusinalla maakuntia olisi taloudellisesti ja toiminnallisesti riittävän uskottavat edellytykset järjestää sote-palvelut maakuntansa väestölle. Kestävyysvajettakin saataisiin kurottua paremmin umpeen kuin levittämällä järjestämisvastuu 15–18 […]

Sote-uudistuksen taloudellisista vaikutuksista liikkeellä harhaanjohtavia tulkintoja

7 min

Perjantaina julkistettuja valtiovarainministeriön painelaskelmia sote-uudistuksen kuntaverovaikutuksista on julkaistu laajasti mediassa. Niitä on myös kommentoitu vilkkaasti, osin harhaanjohtavasti. Medioissa on raportoitu aivan oikein, että painelaskelmat sisältävät vuoden alusta voimaan astuneen valtionosuusuudistuksen, jo tehtyjen valtionosuusleikkausten ja sote-rahoitusehdotuksen yhteisvaikutuksen. Nämä kolme erillistä asiaa on kommenteissa niputettu yhteen. Sote-uudistuksen vaikutusta ei ole erotettu, vaikka se löytyy valtiovarainministeriön julkaisemasta aineistosta, […]