Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla

Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin

Mitä me oikeastaan tiedämme sosiaalihuollosta – asiakasmääristä, palveluiden tarpeesta tai niiden käytöstä? Vastasitko, Aika vähän?  Onko meillä varaa tietää ”vain vähän”?

Sosiaalihuollossa kertyy vuosittain paljon arvokasta asiakastietoa, jonka hyödyntäminen on mahdollista käytännössä vain tiedon syntyorganisaatiossa.

Lue lisää Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin

Lasten terveystarkastustiedot on saatava hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen välineeksi

Neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa asioivat lähes kaikki lapset ja nuoret. Terveystarkastuksissa heidän terveydestään ja hyvinvoinnistaan tallennetaan tietojärjestelmiin suuri määrä tietoa. Pääsääntöisesti...

Lue lisää Lasten terveystarkastustiedot on saatava hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen välineeksi

Lähisuhdeväkivallan yhteiskunnallinen hinta on suuri, mutta inhimillinen hinta suurin

Lähisuhdeväkivallasta aiheutuu monenlaisia rahallisia ja inhimillisiä kustannuksia. Yhdenkin väkivallan teon ehkäiseminen voisi tuoda merkittäviä säästöjä eri viranomaispalveluille ja sitä kautta veronmaksajille.

Lue lisää Lähisuhdeväkivallan yhteiskunnallinen hinta on suuri, mutta inhimillinen hinta suurin

Uusi tietotuotantomalli parantaa sote-tiedon käytettävyyttä

Sosiaali- ja terveydenhuollossa syntyy päivittäin valtava määrä tietoa kansallisiin rekistereihin ja Kelan ylläpitämään Potilastiedon arkistoon. Tiedon tuottajina ovat sote-ammattilaiset niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Tietotuotantoa on leimannut erilaiset menetelmät tuoda tietoa kansallisiin rekistereihin ja osin myös yhteisten kirjaamiskäytäntöjen puute. Kansalliset viranomaiset ovat kehittäneet tietotuotantoaan lähinnä lakisääteisistä tehtävistään käsin, mikä näkyy erilaisina tiedonkeruun ja -käsittelyn ratkaisuina. […]

Lue lisää Uusi tietotuotantomalli parantaa sote-tiedon käytettävyyttä