Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla

Huoltajien oikeudet ja mahdollisuudet edistää lapsensa hyvinvointia sote-palveluissa

Huoltajien tarpeet sähköiseen asiointiin lapsensa puolesta erilaisissa sote-palveluissa ovat merkittävästi lisääntyneet. Etenkin koronapandemia osoitti, miten tärkeää huoltajille on hoitaa etäasioinnilla lapsensa asiaa.

Lue lisää Huoltajien oikeudet ja mahdollisuudet edistää lapsensa hyvinvointia sote-palveluissa

Tarvitsemme yhteisen tietopohjan hyvinvointialueiden ja kansallisen sote-ohjauksen tueksi

THL on Suomen suurin hyvinvointi- ja terveystiedon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää koskevan avoimen tiedon jakelija. Yhteiskunnallisesti merkityksellinen data on laajasti käytettävissä tilastoissa ja tietokannoissa sekä muiden sovellusten käyttöön avointen teknisten rajapintojen kautta.

Lue lisää Tarvitsemme yhteisen tietopohjan hyvinvointialueiden ja kansallisen sote-ohjauksen tueksi

Ensihoidon vaikuttavuustieto auttaa ratkaisemaan päivystyspalveluiden kriisiä

Ensihoitopalvelusta kertyvä prosessi- ja potilastieto tuo parempaa tietoa päätöksenteon tueksi, ja auttaa näin arvioimaan palveluiden vaikuttavuutta sekä ratkaisemaan sosiaali- ja terveydenhuollon päivystyspalvelujen kriisiä. Hyvinvointialueiden kannattaa valmistautua KEJOn käyttöönottoon ja kerätä potilastietoa ensihoitopalveluistaan. Askel on ensimmäinen – joskaan ei ainoa – kohti päivystyspalveluiden vaikuttavaa päätöksentekoa.

Lue lisää Ensihoidon vaikuttavuustieto auttaa ratkaisemaan päivystyspalveluiden kriisiä

Yritysten ja järjestöjen data auttaa vastaamaan hyvinvoinnin uhkiin nopeasti

Tieto väestön terveydestä ja hyvinvoinnista ei kerry yksinomaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojärjestelmiin, tilastoihin ja tutkimuksiin, joita päättäjät ja asiantuntijat perinteisesti hyödyntävät.

Lue lisää Yritysten ja järjestöjen data auttaa vastaamaan hyvinvoinnin uhkiin nopeasti

Fiksut periaatteet on jo tunnistettu – sosiaalihuollon tietomalli odottaa toteutustaan

Sosiaalipalvelujen kehittäminen ja palvelujen laatu ovat erittäin riippuvaisia asiakastiedoista. Tiedon rakenteisuus tukee sen hyödynnettävyyttä, joten tietoon kohdistuu paljon eri toimijoiden odotuksia. Voiko asiakastietojärjestelmän rakentaa niin, että tieto palvelisi paremmin ammattilaista? Voiko tiedolla tukea johtajaa palvelujen järjestämisessä? Voiko asiakaskin hyötyä rakenteisesta tiedosta?

Lue lisää Fiksut periaatteet on jo tunnistettu – sosiaalihuollon tietomalli odottaa toteutustaan

Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin

Mitä me oikeastaan tiedämme sosiaalihuollosta – asiakasmääristä, palveluiden tarpeesta tai niiden käytöstä? Vastasitko, Aika vähän?  Onko meillä varaa tietää ”vain vähän”?

Sosiaalihuollossa kertyy vuosittain paljon arvokasta asiakastietoa, jonka hyödyntäminen on mahdollista käytännössä vain tiedon syntyorganisaatiossa.

Lue lisää Ikkunat auki ja sosiaalihuolto näkyviin

Lasten terveystarkastustiedot on saatava hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen välineeksi

Neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa asioivat lähes kaikki lapset ja nuoret. Terveystarkastuksissa heidän terveydestään ja hyvinvoinnistaan tallennetaan tietojärjestelmiin suuri määrä tietoa. Pääsääntöisesti...

Lue lisää Lasten terveystarkastustiedot on saatava hyvinvointialueiden tiedolla johtamisen välineeksi

Lähisuhdeväkivallan yhteiskunnallinen hinta on suuri, mutta inhimillinen hinta suurin

Lähisuhdeväkivallasta aiheutuu monenlaisia rahallisia ja inhimillisiä kustannuksia. Yhdenkin väkivallan teon ehkäiseminen voisi tuoda merkittäviä säästöjä eri viranomaispalveluille ja sitä kautta veronmaksajille.

Lue lisää Lähisuhdeväkivallan yhteiskunnallinen hinta on suuri, mutta inhimillinen hinta suurin