Sote-palvelujen johtaminen

Henkilökohtainen budjetointi herättää toiveita ja pelkoja

Lukuaika7 min

Henkilökohtainen budjetointi voi tulevaisuudessa olla yksi sosiaalipalvelujen, avun ja tuen järjestämistapa. Siinä keskeistä on palvelun saajan aktiivinen rooli palvelukokonaisuuden suunnittelussa. Tavoitteena on, että palvelujen järjestäminen henkilökohtaisen budjetoinnin avulla varmistaisi entistä paremmin asiakkaan yksilöllisten tarpeiden toteutumisen. Alkuvuonna alkaneessa, THL:n koordinoimassa henkilökohtaisen budjetoinnin kokeiluhankkeessa luodaan hallituksen esityksen muotoon ehdotus, miten budjetointia voitaisiin käyttää vammaispalveluissa Suomessa. Hankkeessa arvioidaan […]

Lue lisää Henkilökohtainen budjetointi herättää toiveita ja pelkoja

Vanhuspalvelujen uudistus ei saa jäädä kesken

Eduskunta hyväksyi vanhuspalvelulain uudistuksen ensimmäinen vaiheen 26. kesäkuuta 2020. Lakiuudistus parantaa monia asioita vanhuspalveluissa, mutta ongelmia jää myös ratkaisematta. Suuri ongelma on vanhuspalvelujen kahtiajako, joka ei toimi. Palvelut jaetaan kotihoitoon ja ympärivuorokautiseen hoitoon. Välimuotoja ei juuri ole. On kuitenkin monia iäkkäitä, jotka tarvitsevat kotihoitoa turvallisemman asumisratkaisun mutta eivät vielä ole tehostetun palveluasumisen tarpeessa. Tavallista on, […]

Lue lisää Vanhuspalvelujen uudistus ei saa jäädä kesken

Tulevaisuuden sote-keskuksissa työskentelee tyytyväisiä asiantuntijatiimejä

Lukuaika3 min

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen rakentaminen eri puolilla Suomea sai vauhtia sosiaali- ja terveysministeriön kesäkuun lopussa myöntämistä valtionavustuksista. Osana sote-uudistusta alueet valmistelevat ja ottavat käyttöön uudenlaisen ja laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen. Paljon hyvää työtä on jo tehty ja toimivia toimintamalleja kehitetty. Toimivia toimintamalleja hankkeiden tueksi (Thl.fi) Tulevaisuuden sote-keskukset ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille haluttuja työpaikkoja. Tutkimus- […]

Lue lisää Tulevaisuuden sote-keskuksissa työskentelee tyytyväisiä asiantuntijatiimejä

Lääketaksaa ja apteekkiveroa on muutettava osana apteekkijärjestelmän kokonaisuudistusta

Lukuaika4 min

Viime viikolla Suomen Apteekkariliitto teki esityksen apteekkitalouden uudistamisesta. Esityksellä tavoitellaan lääkekustannusten alentamista ja tunnistetaan tarve pienentää apteekkien ylisuuria voittoja. Lääkkeiden hinnat laskisivat esityksen mukaan keskimäärin 4,3 %. Esityksessä huomio kiinnitetään lääketaksaan ja apteekkiveroon. Lisäksi nostetaan esiin kalliiden lääkkeiden jakeluun liittyvät kannustinongelmat, vaikka ne koskettavat vain murto-osaa apteekeista. Samalla Apteekkariliiton esitys sivuuttaa tarpeen järjestelmän kokonaisuudistukselle, jonka […]

Lue lisää Lääketaksaa ja apteekkiveroa on muutettava osana apteekkijärjestelmän kokonaisuudistusta

Sote-uudistus tarvitsee ajantasaista tietopohjaa

Oikeudenmukaisuus ja tehokkuus ovat kaikkialla tärkeitä julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitteita. Jotta kansalaisille voidaan taata asuinpaikasta riippumatta yhtäläiset sote-palvelut, eri alueilla pitää olla yhtäläiset taloudelliset mahdollisuudet järjestää niitä. Järjestelmän oikeudenmukaisuutta ja tehokkuutta voidaan edistää kehittämällä mekanismeja yhteisten voimavarojen jakamiseksi. THL on laatinut mallit, joiden mukaan valtio voi jakaa rahoitusta tuleville maakunnille sote-palveluiden järjestämiseen. Mallit perustuvat siihen, […]

Lue lisää Sote-uudistus tarvitsee ajantasaista tietopohjaa

Palvelujärjestelmän kriisinsietokyky ja mukautumisvalmius osoittautuivat koronaepidemian aikana hyviksi

Suomi onnistui pysäyttämään uuden koronaviruksen etenemisen määrätietoisilla rajoitustoimilla ja väestön tuella. Poikkeusolot julistettiin hallituksen ja presidentin yhteisen ymmärryksen perusteella maaliskuun puolivälissä ja poikkeusolot päättyivät kesäkuun puolivälissä. Yksilöihin kohdistuneista rajoitustoimista rankimmat ovat olleet Uudenmaan eristäminen maaliskuun lopulta huhtikuun puoliväliin sekä yli 70-vuotiaiden velvoittaminen eristäytymään. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä kesti hyvin koronaepidemian aiheuttaman iskun. Ensimmäinen koronatartunta todettiin […]

Lue lisää Palvelujärjestelmän kriisinsietokyky ja mukautumisvalmius osoittautuivat koronaepidemian aikana hyviksi

Tulevaisuuden ehkäisevät terveys- ja sosiaalipalvelut – esimerkkinä päihteet

Perustason palveluiden vahvistamisesta on puhuttu jo pitkään Alkoholin liikakäyttö ja tupakointi ovat merkittävimpiä suomalaisen yhteiskunnan terveysuhkia. Myös haitallinen ja ongelmallinen rahapelaaminen tai huumausaineiden käyttö kuormittavat yksilöitä, lähiyhteisöä ja yhteiskuntaa. Paljärven ja Mäkelän (2019) tutkimusten mukaan merkittävä osa alkoholin vuoksi kuolleista on käyttänyt perus- ja erityispalveluita vuosien ajan ennen kuolemaansa: alkoholisyistä kuolleista neljä viidestä oli ollut […]

Lue lisää Tulevaisuuden ehkäisevät terveys- ja sosiaalipalvelut – esimerkkinä päihteet

Palvelukokonaisuudet ja -ketjut rakentavat sote-integraation

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, sosiaali- ja terveysministeriö sekä käytännön sote-asiantuntijat eri puolilta Suomea käynnistivät keväällä 2018 palvelukokonaisuuksien ja ketjujen kehittämisverkoston. Verkostoa kutsutaan PKPK-verkostoksi. Verkostolla on kaksi tavoitetta: ensinnäkin tavoitteena on luoda geneerinen palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjaamisen ja seurannan malli, jota alueet voivat hyödyntää PKPK-työssään. Toinen tavoite on mahdollistaa alueiden välinen vertaiskehittäminen. Verkoston työskentelyn yhdyspinnoille […]

Lue lisää Palvelukokonaisuudet ja -ketjut rakentavat sote-integraation

”Tää ei oo helppo ihmisten orientointua, että asiakas voi ollakin se, joka sanottaa asioita” – asiakasosallisuus sote-ammattilaisten silmin

Asiakasosallisuus on asiakkaan osallistumista ja vaikuttamista palvelujen kehittämiseen, suunnitteluun, tuottamiseen ja arviointiin sekä niistä päättämiseen vuorovaikutteisesti ammattilaisten kanssa. Asiakasosallisuudesta on lukuisia hyötyjä niin yksilön, ammattilaisten, kuin organisaationkin kannalta. Tämä tuli ilmi myös pro gradu –tutkielmaani varten tehdyissä haastatteluissa, joissa kartoitin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation johdon ja esihenkilöstön kokemuksia asiakasosallisuudesta. ”Kyllähän me halutaan tietää mitä ihmiset […]

Lue lisää ”Tää ei oo helppo ihmisten orientointua, että asiakas voi ollakin se, joka sanottaa asioita” – asiakasosallisuus sote-ammattilaisten silmin

Toimeentulotuen asiakkaat eivät saa aina tarvitsemaansa palvelua kunnissa

Viime päivinä mediassa on keskusteltu vilkkaasti toimeentulotukijärjestelmän heikkouksista. Keskustelu alkoi Ylen 19.5.2020 julkaisemasta jutusta, jossa haastateltiin sosiaalitoimiston asiakkaita ja työntekijöitä. Keskustelu on kiinnittynyt pääosin siihen, miten Kela on onnistunut tehtävässään. Kuntien osuus on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimusten mukaan toimeentulotukiuudistuksen ongelmia on kuitenkin enimmäkseen niiden henkilöiden kohdalla, jotka tarvitsevat Kelan etuuden lisäksi myös muuta, pääasiallisesti kunnan […]

Lue lisää Toimeentulotuen asiakkaat eivät saa aina tarvitsemaansa palvelua kunnissa