Yksi Sanna Marinin hallituksen tärkeimpiä tavoitteita on työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin. Keinoista puhuttaessa keskustellaan usein kannustimista, sosiaalietuuksien leikkauksista tai työvoimapalveluiden resursseista. Harvemmin kuulee po
Koronaviruspandemia on siirtänyt kaupantekoa entistä enemmän verkkoon, ja myös monet julkiset palvelut hoidetaan turvallisesti etäyhteyksin. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta asioida...
Mitä tietoa sosiaalihuollon asiakaskirjaukset tuovat kansallisen seurannan, arvioinnin ja kehittämisen tueksi? Tällä hetkellä ei juuri mitään! Edes eri sosiaalipalveluja saaneiden...
Ihminen luo, erottelee ja yhdistää kielellisenä olentona. Käytetty kieli saattaa ladata todellisuuteen jännitettä tai sanat voivat kuvata todellisuutta jännitteisesti. Kieli voi päästää sisään tai olla ulos sulkevaa, kun se asettaa rajoja yksilön käsityskyvyn kannalta ja määrittää yhteisön toimintaa. Kuvittelemme, ajattelemme ja suunnittelemme tulevaa toimintaa kielen ja sanojen varassa. Sanat ovat merkityksellinen osa kokonaisuutta ja sen […]
Vuosi sitten kaikissa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman alueellisissa hankkeissa mietittiin, miten auttaa nuoria voimaan paremmin. Käynnistyi historiallinen yhteiskehittämisen hanke, jossa mukana on peruspalvelujen ja erikoissairaanhoidon toimijoita yliopistosairaaloita myöten. Yhteistyöhön kannusti huoli siitä, että apua hakevia nuoria ei pystytä riittävästi auttamaan edes yleisimmissä häiriöissä. Apu haluttiin tarjota nuoren arkiympäristössä eli kouluissa ja oppilaitoksissa. Koulutukset käynnissä koko Suomessa […]
Sosiaalietuuksien verkosto on Suomessa monimutkainen. Se koostuu kymmenistä eri etuuksista, eikä kukaan pysty hallitsemaan kaikkia lainsäädännön yksityiskohtia. Sosiaaliturvauudistuksen valmistelussa monimutkaisuus onkin nostettu keskeiseksi ongelmaksi. Monimutkaisuuden vuoksi kansalaiset eivät välttämättä tiedä oikeuksistaan joihinkin etuuksiin, heidän on vaikea ymmärtää tehtyjä etuuspäätöksiä tai he eivät osaa ennakoida keikkatyön vaikutuksia toimeentuloonsa. Monimutkaisuus voi johtaa etuuksien alikäyttöön ja jopa vähentää työntekoa, […]
Innokylä-verkkopalvelu on avoin yhdessä kehittämisen ympäristö ja julkaisualusta. Vuodesta 2011 toiminut Innokylä uudistettiin tasan vuosi siten. Visuaalinen ilme, palvelun rakenne, hakutoiminnot ja kehittämistyökalut uudistuivat. Innokylä tukee nyt erityisesti toimintamallien kehittämistä ja kuvaamista. Se on kehittäjän työkalu, kehittämisohjelmien strategisen ohjauksen väline ja julkinen ideoiden tietolähde. Verkkopalvelu on suunnattu ennen kaikkea kunnille, järjestöille ja valtionhallinnolle; niille, jotka […]
Asiakasmaksulain uudistus vähentää päihteitä käyttävien raskaana olevien naisten kohtaamaa byrokratiaa. Tämän vuoden heinäkuun alusta alkaen raskauden seurantakäynnit erikoissairaanhoidossa HAL-poliklinikoilla (huume, alkoholi, lääkkeet) muuttuvat asiakkaille maksuttomiksi. Päihteitä käyttävän naisen hakeutuminen HAL-poliklinikan palveluiden piiriin parantaa raskauden seurantaa, motivoi hoitoon ja auttaa puuttumaan ongelmiin. Hoidon ja seurannan maksuttomuus ja helppous ovat tässä tärkeitä tekijöitä. Palvelun maksullisuus on nostanut […]
Tutkimusrahoittajat vaativat tutkijoilta yhä useammin yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sellaisen tutkimustiedon tuottamista, joka vaikuttaa päätöksentekoon. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan automaattisesti välity päätöksentekoon. Tutkijoilta odotetaan aktiivista osallistumista tutkimustuloksillaan päätöksentekoprosessiin. Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus toteutuu eri tavalla päätöksentekoprosessin eri vaiheissa. Samoin yliopistojen ja tutkimuslaitosten roolit painottuvat eri tavalla eri vaiheissa. Tutkimuslaitokset osallistuvat lainvalmisteluun Päätöksentekoprosessin ensimmäinen vaihe on ilmiön […]
Sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluiden yhteydessä pohditaan usein, miten erilaiset palvelualustat toimivat, ovatko ne saavutettavia tai miten voidaan ehkäistä digisyrjäytymistä eli sitä, että ihminen jää syystä tai toisesta sähköisten palvelujen ulkopuolelle. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että joillekin etäpalvelu kasvokkaisen tapaamisen sijaan voi olla suorastaan helpotus. Koronan aikana palveluita on siirretty entistä enemmän verkkoon. Jo ennen koronaa […]