Sote-uudistus

Rakentavat sanat hyvinvoinnin ja terveyden maailmassa

Ihminen luo, erottelee ja yhdistää kielellisenä olentona. Käytetty kieli saattaa ladata todellisuuteen jännitettä tai sanat voivat kuvata todellisuutta jännitteisesti. Kieli voi päästää sisään tai olla ulos sulkevaa, kun se asettaa rajoja yksilön käsityskyvyn kannalta ja määrittää yhteisön toimintaa. Kuvittelemme, ajattelemme ja suunnittelemme tulevaa toimintaa kielen ja sanojen varassa. Sanat ovat merkityksellinen osa kokonaisuutta ja sen […]

Iso satsaus nuorten mielenterveyteen – sadat opiskeluhuollon ammattilaiset kouluttautuvat uuteen malliin

Vuosi sitten kaikissa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman alueellisissa hankkeissa mietittiin, miten auttaa nuoria voimaan paremmin. Käynnistyi historiallinen yhteiskehittämisen hanke, jossa mukana on peruspalvelujen ja erikoissairaanhoidon toimijoita yliopistosairaaloita myöten. Yhteistyöhön kannusti huoli siitä, että apua hakevia nuoria ei pystytä riittävästi auttamaan edes yleisimmissä häiriöissä. Apu haluttiin tarjota nuoren arkiympäristössä eli kouluissa ja oppilaitoksissa. Koulutukset käynnissä koko Suomessa […]

Suomalaista sosiaaliturvaa voidaan yksinkertaistaa

4 min

Sosiaalietuuksien verkosto on Suomessa moni­mutkainen. Se koostuu kymmenistä eri etuuksista, eikä kukaan pysty hallitsemaan kaikkia lain­säädännön yksityis­kohtia. Sosiaali­turva­uudistuksen valmistelussa moni­mutkaisuus onkin nostettu keskeiseksi ongelmaksi. Monimutkaisuuden vuoksi kansalaiset eivät välttämättä tiedä oikeuksistaan joihinkin etuuksiin, heidän on vaikea ymmärtää tehtyjä etuuspäätöksiä tai he eivät osaa ennakoida keikkatyön vaikutuksia toimeentuloonsa. Monimutkaisuus voi johtaa etuuksien alikäyttöön ja jopa vähentää työn­tekoa, […]

Uudistunut Innokylä tukee pientä ja suurta kehittämistä – #ÄläYksinKehitä!

Innokylä-verkkopalvelu on avoin yhdessä kehittämisen ympäristö ja julkaisualusta. Vuodesta 2011 toiminut Innokylä uudistettiin tasan vuosi siten. Visuaalinen ilme, palvelun rakenne, hakutoiminnot ja kehittämistyökalut uudistuivat. Innokylä tukee nyt erityisesti toimintamallien kehittämistä ja kuvaamista. Se on kehittäjän työkalu, kehittämisohjelmien strategisen ohjauksen väline ja julkinen ideoiden tietolähde. Verkkopalvelu on suunnattu ennen kaikkea kunnille, järjestöille ja valtionhallinnolle; niille, jotka […]

Päihteitä käyttävien raskaana olevien naisten palvelujärjestelmä kehittyy asiakasmaksulain uudistuessa

Asiakasmaksulain uudistus vähentää päihteitä käyttävien raskaana olevien naisten kohtaamaa byrokratiaa. Tämän vuoden heinäkuun alusta alkaen raskauden seurantakäynnit erikoissairaanhoidossa HAL-poliklinikoilla (huume, alkoholi, lääkkeet) muuttuvat asiakkaille maksuttomiksi. Päihteitä käyttävän naisen hakeutuminen HAL-poliklinikan palveluiden piiriin parantaa raskauden seurantaa, motivoi hoitoon ja auttaa puuttumaan ongelmiin. Hoidon ja seurannan maksuttomuus ja helppous ovat tässä tärkeitä tekijöitä. Palvelun maksullisuus on nostanut […]

Tutkimustiedolla tärkeä rooli päätöksentekoprosessissa

Tutkimusrahoittajat vaativat tutkijoilta yhä useammin yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sellaisen tutkimustiedon tuottamista, joka vaikuttaa päätöksentekoon. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan automaattisesti välity päätöksentekoon. Tutkijoilta odotetaan aktiivista osallistumista tutkimustuloksillaan päätöksentekoprosessiin. Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus toteutuu eri tavalla päätöksentekoprosessin eri vaiheissa. Samoin yliopistojen ja tutkimuslaitosten roolit painottuvat eri tavalla eri vaiheissa. Tutkimuslaitokset osallistuvat lainvalmisteluun Päätöksentekoprosessin ensimmäinen vaihe on ilmiön […]

Läsnäolo, kuuntelu ja kunnioitus tekevät myös etäkohtaamisesta inhimillisen

4 min

Sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluiden yhteydessä pohditaan usein, miten erilaiset palvelualustat toimivat, ovatko ne saavutettavia tai miten voidaan ehkäistä digisyrjäytymistä eli sitä, että ihminen jää syystä tai toisesta sähköisten palvelujen ulkopuolelle. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että joillekin etäpalvelu kasvokkaisen tapaamisen sijaan voi olla suorastaan helpotus. Koronan aikana palveluita on siirretty entistä enemmän verkkoon. Jo ennen koronaa […]

Uusi tietotuotantomalli parantaa sote-tiedon käytettävyyttä

Sosiaali- ja terveydenhuollossa syntyy päivittäin valtava määrä tietoa kansallisiin rekistereihin ja Kelan ylläpitämään Potilastiedon arkistoon. Tiedon tuottajina ovat sote-ammattilaiset niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Tietotuotantoa on leimannut erilaiset menetelmät tuoda tietoa kansallisiin rekistereihin ja osin myös yhteisten kirjaamiskäytäntöjen puute. Kansalliset viranomaiset ovat kehittäneet tietotuotantoaan lähinnä lakisääteisistä tehtävistään käsin, mikä näkyy erilaisina tiedonkeruun ja -käsittelyn ratkaisuina. […]

Asiakaskohtaaminen kasvotusten on tärkeä inhimillinen kontakti myös koronan aikana

Hieman yli sata vuotta sitten Suomea koetteli espanjantaudiksi kutsuttu influenssa. Myös tuolloin ihmisiä kehotettiin välttämään suuria väkijoukkoja ja heille annettiin ohjeita hygieniasta. Koulujakin suljettiin. Koska sosiaaliturvajärjestelmämme oli vielä kehittymätön, töihin mentiin usein kipeänäkin. Yhteiskunnan muuttuminen ja hyvinvointivaltion kehittyminen näkyy koronaepidemian torjunnassa. Sosiaalisia kontakteja on ollut mahdollista selvästi vähentää. Moni ammattiryhmä on voinut siirtyä etätöihin, ja […]

Lasten ja nuorten mielenterveyden edistämiseen tarvitaan johtajuutta

Johdon rooli muutoksessa on korvaamaton. Johtaja voi vauhdittaa strategista muutosta, jossa juurrutetaan näyttöön perustuvat psykososiaaliset menetelmät perustason ammattilaisten toimintaan. Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, häiriöiden ehkäisy ja varhainen hoito perustasolla tarvitsevat toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Tehokkaita, perustasolle soveltuvia lyhyitä ja strukturoituja menetelmiä tuodaan nyt Suomeen. Jo muutamalla käynnillä häiriöiden varhaisvaiheissa voidaan saada merkittävää apua. Myös […]